צריכים עזרה? השאירו פרטים ונשמח לעזור!

הדברים שלא ידעתם על התזת חול

קיימות מספר טכניקות להכנה וניקוי משטחים שונים. מכל הטכניקות הללו, התזת חול הייתה באופן מסורתי אחת הדרכים הידועות והנפוצות לניקוי והכנת משטחים.

התזת חול כוללת שילוב של חול ואוויר שמותזים בלחץ גבוה על פני השטח שיש להכין או לנקות. בשל הכוח הרב שבו מותז החול על פני השטח, אבנית, לכלוך, חלודה, צבע או כל ציפוי אחר מוסרים בקלות. יתרה מכך, החול יוצר במשטח מרקם המקל על יישום שכבה חדשה. אולם, למרות יתרונותיו, להתזת חול יש גם מספר רב של חסרונות, והוא מסוכן מאוד לבריאות האנשים הנמצאים בקרבת העבודה של החול המותז.

האם מותר להשתמש בטכניקת התזת חול לניקוי והכנת משטחים?

לא!
התזת חול היא טכניקת ניקוי והכנה שנמצאת בשימוש שנים רבות. בתחילת הדרך נעשה שימוש נרחב בחול קוורץ טבעי דוגמאות לחול זה: חול דיונות, חול ים, חול ים המלח וכל חול הנחשב לחול טבעי וכך בעצם נוצר המונח 'התזת חול'. למרות ההשפעה האפקטיבית שיש לחול קוורץ בניקוי והכנת פלדה ומשטחים אחרים, עם השנים התגלו עוד ועוד חסרונות בעבודה עם חול קוורץ. למעשה, ככל שהעבודה עם חול קוורץ נמשכה, התגלה שהוא עלול להזיק מאוד לבריאות האדם. זה הביא לכך שהתזת חול קוורץ נאסרה ברוב המדינות. במדינות שהותר בה השימוש, הוא הוגבל בצורה משמעותית, והשימוש בו מפוקח ונאכף במסגרת הגבלות מחמירות.
יש חברות שעובדות עם חול בשילוב לחץ מים גבוה אך חשוב להדגיש שגם חול בשילוב לחץ מים אינו מאושר להתזה ואף מזיק לבריאות. אמנם אפקט האלמנט הזה אינו נותן נראה מאובק באוויר הוא מטעה כי בכל זאת עדיין מופצים חלקיקים זעירים של סיליקוזיס שאינם נראים לעין.

מה הופך את התזת החול למסוכנת?

עם האיסור על התזת חול, כבר אין ספק שעבודה עם חול קוורץ מסוכנת מאוד. אבל מה הופך התזת חול למסוכנת כל כך? ומהם, אם כן, הסיכונים הבריאותיים של התזת חול? כדי לענות על כך, עלינו להסתכל על הרכב החול.

חול טבעי, שהיה נפוץ בשימוש בימים הראשונים של התזת חול, מכיל סיליקה גבישית – המכונה גם אבק קוורץ. כאשר בני אדם באים במגע עם אבק קוורץ זה, הוא עלול לגרום בין היתר לסיליקוזיס. סיליקוזיס היא אחת ממחלות המקצוע העתיקות והידועות ביותר, המאפיינת בעיקר את תעשיות הכרייה והחציבה.

הסיליקוזיס הוא מצב שבו חלקיקים זעירים של קוורץ נשאפים, נכנסים לריאות וגורמים לנפיחות ולרקמת צלקת. אחת הסכנות הגדולות של סיליקוזיס היא שברוב המקרים המחלה לא מתגלה עד שהמצב חמור, ובדרך כלל לא ניתן לתיקון. מה שמתחיל בתלונות ריאות קלות ושיעול מעצבן מתפתח בהדרגה לקוצר נשימה חמור ולבעיות נשימה. כאשר מאבחנים סיליקוזיס ומפסיקים את החשיפה לחלקיקי הקוורץ, לרוב זה כבר מאוחר מדי. אין תרופה או שיטת טיפול לסיליקוזיס ולכן היא בלתי הפיכה.

חסרון מרכזי נוסף של חלקיקי הקוורץ הוא, שהם קטנים מאוד ולמעשה בלתי נראים. לעתים קרובות אנשים עובדים עם קסדה או ביגוד מגן אחר, אבל גם עם מיגון, העבודה עם החול נשארת מסוכנת מאוד. בשל גודלם הזעיר, החלקיקים נשארים תלויים באוויר במשך זמן רב – גם לאחר שהעבודה כבר הופסקה. זה מבטיח שלא רק האדם שמבצע התזת חול נמצא בסיכון, אלא גם אנשים אחרים בסביבה שעלולים לשאוף את החלקיקים ללא חשד וללא היכולת להתגונן מפניהם.

מחפשים חומר להתזת חול?
גרגירי ג'יבלס מאושרים להתזת חול וזולים יותר ביחס לתחליפים!

מהם הסיכונים הבריאותיים האחרים של התזת חול?

כאמור לעיל, לעבודה עם חול קוורץ יכולות להיות השלכות חמורות מאוד בצורת סיליקוזיס. אולם, זה לא הסיכון הבריאותי היחיד הנשקף מהתזת חול. בשל הכמות הגדולה של חלקיקי קוורץ זעירים באוויר, אפשריות עוד בעיות בריאותיות רבות. למעשה, שאיפת חלקיקים אלו, בהתאם לגודל, כמות וסוג החומר השוחק, עלולה לגרום לנזק רב במערכת הנשימה, אך לא רק. סיכונים בריאותיים אלו יכולים לנוע בין קל עד חמור מאוד, אך בכל המקרים הם מאוד מטרידים ואף מסוכנים. הסיכונים הבריאותיים הבאים, בנוסף לסיליקוזיס, להיגרם הנזקים הבאים:

  • עיניים, אף וגרון מגורה
  • כאב בחזה
  • ברונכיטיס
  • סרטן ריאות
  • בעיות נשימה
  • נזק מוחי ו/או עצבי

מעבר לנזק הבריאותי שנגרם כתוצאה משימוש בחול קוורץ, עלולות להיות גם השלכות כספיות בשל האיסור בשימוש בחול קוורץ ועלולים לכלול בין היתר דו"חות מנהליים וקנסות כספיות בסך עשרות אלפי שקלים החלים לא רק על הקבלן המתיז אלא גם על מזמין העבודה.

האלטרנטיבה להתזת חול

בשל החסרונות הרבים, הסיכונים הבריאותיים והאיסור להחיל התזת חול, פותחו במהלך השנים חלופות שונות להכנה וניקוי משטחים.
האופציות המובילות הינם חומרי שחיקה תיקנים שגודלם נראים כמו גרגירי חול והם אינם מכילים סיליקה גבישית ובשימוש בהם ניתן ליהנות מכל היתרונות של ניקוי והכנת משטחים ללא הסכנות שכרוכות בהתזת חול, ולבצע כל עבודת ניקוי והכנת משטחים בקלות וביעילות.
חומרי השחיקה שאנו ממליצים להשתמש בהם למטרת התזה הינם: גרגירי ג'יבלס, גרגירי פלדה, גרגירי זכוכית.

חומרים להתזת חול
שתף בפייסבוק
שתף בוואטספ
התייעצות עם נציג בחינם!